|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3397 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Lekcja dotyczy twórcvzości A.Mickiewicza i powinna być przeprowadzona w klasie pierwszej gimnazjum. Uczniowie znają juz niektóre utwory poety i wiadomości poznane w młodna utrwalić na zajęciach. Lekcja wiąże się z historią i jest tez wprowadzeniem do epoki romantyzmu
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE I GIMNAZJUM
Temat: Adam Mickiewicz i jego dzieła. Wprowadzenie do „Pana Tadeusza”.
Cele zajęć: · Utrwalenie poznanych wcześniej wiadomości. · Kształcenie umiejętności czytania różnorodnych tekstów. · Kształcenie umiejętności lokalizowania prostych informacji. · Kształcenie umiejętności formułowania poprawnych wypowiedzi. Metody: · Zajęcia praktyczne (ćwiczenia) · Pogadanka Pomoce: · Albumy, książki, zdjęcia kasety, płyty CD i VCD.
Warto przed lekcją przygotować wystawkę utworów Adama Mickiewicza. Powinny znaleźć się tam zbiory poezji, utwory, które uczniowie już znają i takie, których jeszcze nie poznali. Można tutaj zaprezentować także albumy wykonane przez starszych uczniów.
Przebieg zajęć: 1. Wprowadzenie to tematu. Zapisanie tematu lekcji.
2. Przypomnienie poznanych wcześniej wiadomości na temat życia i twórczości Adama Mickiewicza. · Uczniowie wskazują poznane wcześniej utwory. W młodszych klasach poznali już następujące teksty: „Przyjaciele”, „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Lis i kozieł”. · Zapisanie tytułów do zeszytu (sprawdzenie poprawności zapisu).
3. Rozpoznawanie wymienionych wcześniej tytułów po fragmentach. · Nauczyciel odtwarza z kaset lub recytuje fragmenty utworów – uczniowie starają się rozpoznać utwór po jak najkrótszym fragmencie.
4. Epoka Adama Mickiewicza · Prezentacja albumów, krótka informacja o życiu i twórczości Mickiewicza · Wykorzystanie płyty DVD „Epoka Pana Tadeusza”.
5. Utrwalenie. · Prezentacja kartek z różnymi informacjami. Uczniowie gromadzą ( umieszczają na jednej stronie tablicy) te, które wiążą się z pisarzem. Swój wybór muszą uzasadnić. Mogą pojawić się następujące propozycje:
-emigracja, -Paryż, XIX wiek -Jan Kochanowski -renesans -XVI wiek -zabory -Juliusz Słowacki -Królowa Bona -"Panni Twardowska" -"Czapla ryby rak" -romantyzm, -XX wiek -Zaosie -1930 rok
6. Prezentacja strony tytułowej pierwszego wydania „Pana Tadeusza”.
7. Omówienie karty tytułowej. Uczniowie odpowiadają na pytania, korzystając wyłącznie z informacji tam zawartych. Pytania: · Co jest tematem utworu? · Podaj imię tytułowego bohatera? · Kto jest autorem utworu? · Gdzie rozgrywa się akcja? · Podaj czas akcji. · Określ gatunek literacki utworu. · Jaka jest objętość utworu? · Kiedy i gdzie został wydany utwór? Wyjaśnienie słowa „zajazd”.
8. Omówienie lektury. Odczytanie inwokacji.
9. Informacja na temat okoliczności powstania utworu.
10. Przepisanie strony tytułowej do zeszytu.
11. Zadanie domowe: Przeczytanie II księgi „Pana Tadeusza”. Uporządkowanie wydarzeń w formie planu.
Baeata Konieczna
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|